06.07 – Schumann en Schubert: wisseltruc met instrumenten

Elia Cohen-Weissert en Jean-Claude Vanden Eynde vertolken twee bekende werken voor cello en piano. Twee werken die oorspronkelijk niet voor de cello bedoeld waren: Schumann schreef het Adagio en Allegro voor Franse hoorn en piano, terwijl de Sonate in a-klein van Schubert gecomponeerd was voor de arpeggione, een hybride instrument tussen de cello en de gitaar in.
06.07 – Schumann en Schubert: wisseltruc met instrumenten
Robert Schumann (1810-1856) schreef het Adagio en Allegro op.70 eerst voor piano en hoorn, alvorens het voor viool of cello te bewerken. Het thema van het poëtisch-lyrische adagio buit de nieuwe mogelijkheden uit van het laatste type hoorn, die nu met ventielen was uitgerust. Dat verklaart wellicht de opvallende chromatiek in de partituur. Het allegro, in rondovorm, laat zeer geïnspireerde en virtuoze episodes afwisselen met zachtere passages, waarin men soms het thema van het adagio herkent.De arpeggione is een hybride instrument, dat afgeleid is van de viola da gamba en verwant is aan zowel de cello (vanwege de vorm) als de gitaar (zes snaren). Het werd in 1823 uitgevonden door de Weense gitaarbouwer Johann Georg Staufer (1778-1853) maar kreeg weinig of geen navolging. Staufer vroeg Franz Schubert (1797-1828) de Sonate in a-klein voor arpeggione en piano, D.821 te componeren om zijn instrument te promoten. Het werk dateert van 1824 maar is pas in 1871 uitgegeven in de vorm van arrangementen voor viool en cello. Later verschenen ook versies voor altviool en gitaar. Het werk was intussen veel bekender geworden dan het instrument waarvoor het was geschreven.De jonge Israëlisch-Duitse celliste Elia Cohen-Weissert begon op zevenjarige leeftijd met cellospelen aan de Jerusalem Conservatory. In 2008 verhuisde Elia naar Berlijn om aan het Julius-Stern-Institute van de Universität der Künste (UdK) te studeren. Ze was al te gast op talrijke festivals, waar ze met wereldvermaarde musici speelde, zoals Maxim Vengerov en Ivry Gitlis, en won vele prijzen op internationale wedstrijden. Sinds september 2016 is Elia artist in residence aan de Muziekkapel, onder de leiding van Gary HoffmanJean-Claude Vanden Eynden begon al op zeer jonge leeftijd piano te spelen en begon als twaalfjarige naar het conservatorium van Brussel. Hij werkte er onder leiding van Eduardo Del Pueyo tot aan de voltooiing van zijn studies aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Als laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd – op zijn zestiende – startte hij meteen een carrière als solist die hem naar alle continenten zou voeren. Hij wordt regelmatig gevraagd als jurylid van de Koningin Elisabethwedstrijd en van andere internationale concours. Momenteel is hij professor aan het Conservatoire de Bruxelles en aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 26 June 2017 om 14u32

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30