07.07 – Het Duitse Lied en de Franse mélodie met Jodie Devos en Eliane Reyes

Francis Poulenc en Richard Strauss zijn twee componisten die enorm van poëzie hielden en hun hele loopbaan lang hun intiemste scheppingskracht aan de melodie besteedden. Aan de piano begeleid door Eliane Reyes vertolkt Jodie Devos deze twee erg verschillende componisten.
07.07 – Het Duitse Lied en de Franse mélodie met Jodie Devos en Eliane Reyes
Jodie Devos - Foto Dominique Gaul
De meeste liederen van Francis Poulenc (1899-1963) kenmerken zich door een verfijnde mengeling van classicisme en lichtjes subversieve elementen, die de uitdrukking zijn van zijn typisch Franse humor en van zijn schroomvallige moderniteit. Zeer op zijn gemak in de korte vormen gaat hij te werk met kleine kleurtoetsen, als een schilder, gaat hij recht naar de kern te en weet hij veel te suggereren met weinig middelen, steeds in een heerlijk afstandelijke sfeer. De Fiançailles pour rire uit 1939 vormen een zeer fijne verkenningstocht door de wereld van de vrouwelijke emoties en hun rijke verscheidenheid, in een eminent aristocratische en Franse stijl die vandaag welhaast verdwenen is. Als componist van meer dan 200 liederen kende Richard Strauss (1864-1949) als geen ander de menselijke stem. Getekend door een ambitieuze en krachtige lyriek zijn die liederen als het ware miniatuuropera’s, waarin het dramatische gevoel zelden ontbreekt. In 1918 schreef hij het opus 68 op basis van gedichten van Clemens Brentano (1778-1842), de emblematische figuur van de Duitse romantiek. De complexe ritmes, plotse harmonische en chromatische wijzigingen, lange aangehouden passages in het hoge register en ambitieuze vocale sprongen tussen het lage en hoge register van deze liedcyclus zijn evenzoveel valkuilen voor onbeslagen zangeressen. Ze bevatten ook absolute muzikale pareltjes, waarvan de lyriek en omvang maar zelden zijn geëvenaard. De Belgische sopraan Jodie Devos won in 2014 de tweede prijs bij de Koningin Elisabethwedstrijd. Zij studeerde met grote onderscheiding af aan de Royal Academy of Music in Londen, waar ze les volgde. In 2009 verkreeg ze het diploma zang aan l’Institut de Musique et de Pédagogie (IMEP) te Namen. Ze zingt sinds 2006 als soliste. Recent was ze onder meer betrokken bij producties zoals Il barbiere di Siviglia en Orphée aux Enfers aan de Opéra Royal de Wallonie, Pygmalion van Rameau onder leiding van Christophe Rousset in Potsdam en Versailles. Eliane Reyes genoot haar eerste muziekopleiding in Verviers bij haar moeder en gaf haar eerste recital toen ze 5 jaar was. Daarna studeerde ze aan het Conservatoire Royal de Bruxelles en nadien aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, in Berlijn, Salzburg, Leuven en aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. Eliane Reyes werd driemaal genomineerd voor de International Classical Music Awards en ontving een Octave de la Musique voor haar carrière. Ze geeft les aan het Conservatoire Royal de Bruxelles en aan het CNSM de Paris. Ze is de eerste Belgische pianiste die de Franse insignes van Chevalier de l’ordre des Arts et des Lettres kreeg opgespeld.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 25 June 2017 om 22u50

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30