11.07 – Muziek uit de 16de, Poolse ?Gouden Eeuw’

Corina Marti (renaissanceklavecimbel) en Michał Gondko (renaissanceluit) geven een beeld van het muziekleven in het 16de-eeuwse Polen, in het bijzonder aan het Krakauer hof, dat niet moest onderdoen voor de Europese prinselijke hoven.
11.07 – Muziek uit de 16de, Poolse ?Gouden Eeuw’
Corina Marti & Michał Gondko - archief: Ensemble La Morra
Polen beschouwen de 16de eeuw traditioneel als hun Gouden Eeuw. De oude muziek in Polen is ooit beschreven als een ’Poolse kijk op de Europese muziek’ (M. Perz). Een blik op de monumentale tablatuur voor klavierinstrumenten die ooit in het bezit was van een zekere Johannes van Lublin, van het klooster van reguliere kanunniken in Kra?nik, helpt om te begrijpen wat hiermee wordt bedoeld. Als een van de meest uitgebreide in zijn soort in Europa geeft die bloemlezing een beeld van het indrukwekkende panorama aan repertoire dat de Poolse monniken in de jaren 1537-48 tot hun beschikking hadden.De luit lijkt in alle lagen van de 16de-eeuwse Poolse samenleving populairder te zijn geweest dan de toetsinstrumenten. De vroegst bekende Poolse handgeschreven luittablatuur (uit halverwege de jaren 1550) vertegenwoordigt een gelijkaardige dwarsdoorsnede van het internationale repertoire. Dit repertoire, dat tegenwoordig maar zelden te horen is, biedt een representatief staal van de instrumentale muziek die tijdens de renaissance in dit deel van Europa, en in het bijzonder in Polen, hoog stond aangeschreven.Corina Marti’s vertolkingen op blokfluit en klavecimbel werden geprezen als ’opvallend superieur en expressief’ (Toccata) en ’feilloos’ (Diapason). Deze Zwitserse studeerde aan de Hochschule Luzern - Musik en vervolgens aan de Schola Cantorum Basiliensis, waar ze nu oude blokfluiten en klavierinstrumenten doceert. Haar werk droeg bij tot de huidige revival van deze instrumenten. Michał Gondko studeerde aanvankelijk klassieke gitaar in zijn vaderland Polen om zich vervolgens aan de Schola Cantorum Basiliensis, in de klas van Hopkinson Smith, exclusief toe te leggen op de historische tokkelinstrumenten van de luitfamilie. Hij is thans een van de toonaangevende luitisten van zijn generatie.Marti en Gondko zijn de drijvende krachten achter het ensemble La Morra dat van bij zijn start in 2000 algehele erkenning geniet voor zijn vertolkingen van muziek uit de late middeleeuwen en de vroege renaissance.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 26 June 2017 om 15u39

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30