12.07 – Ontdek (gearrangeerde) kwartetten voor klassieke fluit en strijkers

Anne Pustlauk laat ons kennismaken met een klassieke dwarsfluit met 8 kleppen. Ze vertolkt Peter Hänsels kwartet op.17 en de transcriptie van Mozarts strijkkwartet KV.168 samen met Madoka Nakamaru (viool), Manuela Bucher (altviool) en Benjamin Glorieux (cello).
12.07 – Ontdek (gearrangeerde) kwartetten voor klassieke fluit en strijkers
Anne Pustlauk
Weinig instrumenten ondergingen in de loop van de 19de eeuw zo’n ingrijpende metamorfose als de fluit. Uit een conische houtfluit met slechts één klep ontwikkelde zich een cylindrische metaalfluit met een gecompliceerd kleppensysteem. Natuurlijk zullen we nooit precies weten hoe muziek lang geleden precies klonk, maar de reconstructie van de muzikale taal aan de hand van instrumentenmethodes, concertkritieken of de instrumenten zelf brengt ons toch een stuk dichterbij de klankesthetiek en muziekcultuur van toen.Tijdens haar doctoraat over de uitvoeringspraktijk van de 19de-eeuwse fluit kwam fluitiste Anne Pustlauk een schat aan fluitkwartetten tegen, die sinds meer dan honderd jaar in de archieven van bibliotheken stof lagen te verzamelen. Uit nieuwsgierigheid naar deze muziek wijdt ze zich samen met haar collega’s aan deze onbekende werken. De homogeniteit van het strijkkwartet wordt hier door de fluit opengebroken, een nieuw kleur- en klankspectrum ontstaat en de werken verschijnen in een nieuw licht. Quatuor (arrangé) speelt niet alleen originele fluitkwartetten maar ook strijkkwartetten die door de componist zelf of van fluitisten uit die tijd bewerkt werden.Caspar Fürstenau (1770–1815) is vooral bekend als vader van de grootste Duitse fluitist Anton Bernhard Fürstenau. Hij componeerde talrijke duetten voor twee fluiten of fluit en gitaar, maar ook virtuoze werken voor fluit en orkest. Zijn bewerking van Mozarts kwartet KV.168 is er een van de talrijke waarop Fürstenau de fluitamateurs vergastte.Zoals vele andere tijdgenoten belandde ook componist Peter Hänsel (1770-1831) in de schaduw van zijn grote Weense collega’s Haydn (bij wie hij enkele jaren les volgde), Mozart en Beethoven. Tijdens zijn leven werden zijn composities, voornamelijk kamermuziek voor strijkers, echter zeer gewaardeerd. Hij componeerde niet minder dan 58 strijkkwartetten waaronder ook Op.17, dat hij zelf voor fluit en strijkers bewerkte.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 05 July 2017 om 23u12

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30