17.07 – Het dagelijks leven in Napels in de muziek van de middeleeuwen tot nu

De Napolitaanse cultuur ontwikkelde zich op het ritme van de muziek. Bel Ayre, het ensemble rond sopraan Lieselot De Wilde en jazzgitarist Peter Verhelst, laat een Napels zien waar al zingend wordt gebeden, geprotesteerd, gejubeld en gerouwd.
17.07 – Het dagelijks leven in Napels in de muziek van de middeleeuwen tot nu
FotoKurt van der Elst
In de 17de eeuw groeide Napels uit tot het grootste muziekcentrum van Europa. Niet alleen de zogenaamd ernstige opera en de liturgische muziek kenden er een sterke bloei; de Napolitanen creëerden daarnaast ook een nieuw genre, de opera buffa, met libretti die veelal in het Napolitaans opgesteld waren en melodieën die hun oorsprong vonden in de volkscultuur. In 1737 werd de laatste steen gelegd van het San Carlo, het eerste operagebouw uit de muziekgeschiedenis (La Scala van Milaan dateert van 1778 en La Fenice in Venetië van 1792). In de 19de en de eerste helft van de 20ste eeuw leek er geen eind te komen aan de productie van Napolitaanse liedjes. Voor de teksten zorgden vooraanstaande dichters en ook de muziek was van de hand van talentvolle artiesten, waaronder niemand minder dan Gaetano Donizetti. Volgens specialisten heeft het Napolitaanse lied de lichte muziek nog decennialang beïnvloed. Enkele liederen reisden zelfs naar de verste uithoeken van onze planeet, in de reiskoffer van grote tenoren als Enrico Caruso, die zelf uit Napels afkomstig was. Voor dit programma maakte Bel Ayre een selectie uit de 25.000 liederen van de Canzoni popolari napolitane, een verzameling die een repertoire overspant van de 12de eeuw tot op vandaag. Of ze nu in het lyrische of het volkse repertoire thuishoren, al deze liederen zijn van generatie op generatie mondeling overgeleverd. Sommige zijn zoete melodieën, andere ruwe protestsongs. Samen vormen ze een treffende muzikale illustratie van het dagelijks leven in Napels en van de romantische spirit van het Zuiden.In Bel Ayre, het ensemble rond sopraan Lieselot De Wilde en jazzgitarist Peter Verhelst, kunnen verschillende muzikale werelden samenvloeien, contrasteren, elkaar beïnvloeden. Samen met een aantal excellente gastmuzikanten bracht Bel Ayre in maart 2017 een eerste cd 'A Canzone 'e Partenope uit rond Canzoni Popolari Napolitane. Het ensemble gaf concerten in België, Nederland, Frankrijk, Zwitserland en Litouwen.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 14 July 2017 om 14u46

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30