25.07 - Fanny Azzuro, een temperament ten dienste van een muzikale revolutie

Harmonische vondsten, virtuositeit, lyriek en beschrijvende sensibiliteit: dat kenmerkt deze meesterlijke werken van Debussy, Ravel en Albéniz, die alle drie rond 1905 zijn gecomponeerd. Fanny Azzuro laat op de piano horen hoe die componisten de westerse muziek een nieuwe richting opstuurden.
25.07 - Fanny Azzuro, een temperament ten dienste van een muzikale revolutie
fotoArnaud Roberti
De aanvangsjaren van de 20ste eeuw zorgden voor een breuk in het geestesleven en de kunsten. De snelheid ervan, en de mogelijkheid om de mentale instelling van de wereld te veranderen, creëerde een openheid voor inspiratiebronnen van heinde en ver. Miroirs van Maurice Ravel (1875-1937) is een bundel van vijf composities die hij opdroeg aan leden van de Cercle des Apaches, de groep jonge bevriende kunstenaars waartoe hij behoorde. In het volle bewustzijn dat hij een beslissende stap zet, neemt Ravel afstand van de uit vaste tonen opgebouwde modale wereld. Hij zoekt de grenzen van de tonaliteit op met een aangescherpt en veel rijker harmonisch gevoel, wat de toehoorders in de war zal brengen. Premier Livre d’Images (1905) van Claude Debussy (1862-1918) bevat drie contrasterende werken die focussen op contemplatie en betoverende klanken. De componist had vanaf 1894 de titel Images gekozen voor zijn toekomstige partituren voor piano of orkest. Hoewel hij ontkent een impressionist te zijn, kunnen we niet anders dan dit werk koppelen aan het licht doorlatende karakter van de schilderijen uit zijn tijd, aan de verftoetsen van Manet, de pasteltekeningen van Degas en de olieverfschilderijen van Monet. Ontgoocheld door het heersende culturele en politieke conservatisme besluit Isaac Albéniz (1860-1909) op dertigjarige leeftijd zijn land te verlaten en vestigt zich in Parijs, in 1893. Hoewel zijn stijl nog steeds is doordrenkt van de Iberische folklore, wordt die vanaf dan sterk beïnvloed door het Franse voorbeeld. De suite Iberia draagt de sporen van deze invloeden in de vorm van harmonieën in de stijl van Debussy en een schrikwekkende, amper speelbare opeenstapeling van virtuoze thema’s. Fanny Azzuro wordt door de pers geprezen als een pianiste ?met een temperament van vuur’. Ze wordt gedreven door een onverzadigbare nieuwsgierigheid en een uitgesproken voorliefde voor de vermenging van artistieke en muzikale stijlen. Haar eerste solo-cd Russian Impulse, in 2014 uitgebracht door het label Paraty/Harmonia Mundi, oogstte lof van de internationale muziekpers.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 20 July 2017 om 09u15

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30