26.07 – Brahms’ tweede pianosonate: de vurigheid van de jeugd

Brahms’ tweede sonate was zijn eerste belangrijke pianowerk. De toen 19-jarige componist stond niet te trappelen om zijn inspiratie in een vaste vorm te gieten, maar wilde veeleer uiting geven aan zijn passionele gemoedstand. Die jeugdige vurigheid is een kolfje naar Alexandre Kantorows hand…
26.07 – Brahms’ tweede pianosonate: de vurigheid van de jeugd
FotoJean-Baptiste Millot
Johannes Brahms (1833-1897) voltooide de compositie van zijn twee Rhapsodies op.79 aan het begin van de zomer van 1879. Los van de naam en een zeker fantasierijk karakter hebben deze stukken niet veel weg van een rapsodie. We vinden er de noordelijke inspiratie in terug en de sfeer van legendes en fantastische verhalen. En de inspiratie blijft vrij nauw aansluiten bij die van zijn jeugdwerken.De tweede van die rapsodieën kenmerkt zich door een afwisseling van heroïek en mysterie, dramatische contrasten tussen tegengestelde elementen, een thematische weelde en zeer brede ontwikkelingen met de allures van een fantastische rit te paard. Het is een innemende en zeer geslaagde compositie, waarvan Brahms zelf in januari 1880 de eerste uitvoering verzorgde.De tweede sonate voor piano is gecomponeerd in november 1852 toen Brahms nog geen 20 jaar oud was. Het werk, dat geconcipieerd lijkt om indruk te maken, is opgedragen aan Clara Schumann die een pianiste met een uitzonderlijk talent was. De sonate is om meerdere redenen opmerkelijk te noemen en bevat wonderbaarlijke contrasten tussen momenten van onstuimige en jeugdige passie enerzijds, en somber gekleurde halo-passages anderzijds die hun inspiratie putten uit de diepzinnigheid van het volkse, Germaanse repertoire. Of het nu om zijn opnames gaat dan wel om zijn recitalvertolkingen, pianist Alexandre Kantorow oogst bijzonder lovende kritieken. De jonge laureaat van de Fondation Safran begon al zeer vroeg op te treden: op zijn zestiende was hij te gast op La Folle Journée in zowel Nantes als Warschau met de Sinfonia Varsovia. Sedertdien speelde hij met talrijke orkestformaties, waaronder het Kansai Philharmonic Orchestra met Augustin Dumay, het Taipei Symphony Orchestra, het Orchestre National des Pays de la Loire, het Orchestre Philharmonique Royal de Liège, het Orchestre de Genève en het Berner Symphonieorchester. Recent maakte hij opnames van de concerto’s van Saint-Saëns, en in april 2017 kwam bij het label BIS zijn cd À la russe uit.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 20 July 2017 om 09u17

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30