28.07 - 'De piano als klanklichaam’

Voor dit recital recital neemt pianist Fabian Coomans de toehoorder mee naar het hart van het instrument en naar de kern van zijn klankenrijkdom, met twee werken van hedendaagse componisten: Back to the sound van Jean-Luc Fafchamps en Territoire de l’oubli van Tristan Murail.
28.07 - 'De piano als klanklichaam’
Fabian Coomans
Jean-Luc Fafchamps (°1960) over Back to the Sound: 'Het is geschreven in opdracht van de Koningin Elisabethwedstrijd, als opgelegd werk voor de halve finale van de editie 2010. De grootste uitdaging is die van de vorm gebleken: Back to the Sound is opgezet als een reeks atypische variaties. Een vrij kort thema, met klingelende harmonieën, wordt achtereenvolgens in verscheidene, nogal contrasterende vormen gepresenteerd. Tegelijk versmelt het langzaamaan met een tweede thematisch idee, wat ertoe leidt dat de reeks variaties in één lange doorwerking in elkaar ploft. De op het oog erg gefragmenteerde compositie draait dus eigenlijk om versmelting en continuïteit.’
Tristan Murail (°1947) over Territoires de l’oubli: 'In reactie op een toen gangbare ’percussieve’ schriftuur voor de piano, wou ik weer aanknopen bij een zekere lisztiaanse kijk op virtuositeit. Die opvatting ziet de piano eerst en vooral als een geheel van resonerende snaren en beschouwt het aanslaan door de hamers als een ’noodzakelijk kwaad’ om de snaren aan het trillen te krijgen, rechtstreeks of door sympathische resonantie. De klanken trillen tot ze vanzelf uitdoven, want de pedaal is voor de hele duur van het stuk ingedrukt en wordt nooit losgelaten. De resonantie van de snaren beschrijft opeenvolgende 'territoria’, die afgebakend worden door het 'vergeten’ van de wegdeemsterende frequenties.’
Fabian Coomans is de pianist van Besides, het ensemble dat hij in 2009 met een aantal collega’s oprichtte. Door zijn atypische samenstelling (fluit, sax, viool, cello, harp, gitaar, piano, slagwerk en elektronica) begeeft het ensemble zicht duidelijk op paden buiten het gangbare repertoire van de nieuwe muziek. Fabian studeerde aan het Conservatorium van Antwerpen bij Pascal Sigrist (piano), Wim Henderickx (analyse en compositie) en Bart van Oort (pianoforte), en specialiseerde zich nadien in hedendaagse muziek bij de ensembles Ictus en Spectra aan het Conservatorium van Gent.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 25 July 2017 om 18u43

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30