02.08 – Les Muffatti halen Telemann en Graupner uit de schaduw van Bach

Tijdens hun leven waren Telemann en Graupner heel productieve en beroemde componisten. Tegenwoordig staat hun werk in de schaduw van hun illustere tijdgenoot Bach. Ten onrechte, zoals het Brusselse ensemble Les Muffatti laat horen met de vertolking van twee van hun Franse ouvertures.
02.08 – Les Muffatti halen Telemann en Graupner uit de schaduw van Bach
Les Muffatti / FotoFabienne Cresens
Tegenwoordig beschouwen we de barokperiode vaak als onlosmakelijk verbonden met de figuur van Johann Sebastian Bach, maar slechts weinig tijdgenoten konden zijn geniale muziek begrijpen, laat staan waarderen. Daarnaast zijn veel componisten uit die tijd in vergetelheid geraakt. Voor sommigen, zoals Johann Christoph Graupner (1683-1760) en Georg Philipp Telemann (1681-1767) is dat onbegrijpelijk. Die twee Duitsers waren van dezelfde generatie en behoren allebei tot de productiefste toondichters ooit.Telemann kreeg al lang geleden zijn plek in de eregalerij der westerse componisten, maar Graupner blinkt er uit door zijn afwezigheid. Toch was hij aanvankelijk gekozen voor de functie van cantor in Leipzig – niet Bach. Omdat Graupner van zijn mecenas de landgraaf Ernst Ludwig van Hesse-Darmstadt geen toestemming kreeg om te vertrekken, werd Bach tot Thomascantor aangesteld. Tweede keus, dus.Telemann is een verbazende figuur. Door zijn lange leven, door het gemak waarmee hij de meeste stijlen van zijn tijd beheerste, maar ook omdat hij meer muziek bij elkaar schreef dan Bach en Händel samen. Naast zijn compositiearbeid gaf hij ook nog les, was hij de stadsorganist van Leipzig, richtte hij twee orkesten en een muziektijdschrift op, en vond hij zelfs de tijd om zijn memoires te schrijven.Les Muffatti ontstonden in 1996 vanuit de behoefte van een groep jonge Brusselse musici om het barokke orkestrepertoire te spelen met evenveel aandacht voor de vreugde van de muziekvertolking, voor inhoudelijke verdieping en voor ambachtelijke nauwkeurigheid. In hun uitvoeringspraktijk streven Les Muffatti naar de optimale beheersing van de theatrale gestiek die zo kenmerkend is voor de barokkunst. Tussen 2004 en 2014 maakten Les Muffatti met dirigent Peter Van Heyghennaam op menig internationaal podium.De laatste van hun zes albums, Reinhard Keizers Brockes-Passion (samen met het vocaal ensemble Vox Luminis gerealiseerd) behaalde in 2014 drie belangrijke Belgische prijzen: de ?Klara klassieke cd van het jaar’, de Caecilia-prijs (Union de la presse musicale belge) en de ?Octave de la musique classique’.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 26 July 2017 om 21u08

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30