09.08 – Lekeu en Jongen: twee heel verschillende Belgische topcomponisten

Guillaume Lekeu en Joseph Jongen waren leeftijdsgenoten en beiden geboren in de provincie Luik. Twee grote Belgische componisten die het lot weliswaar niet even gunstig gestemd was. Een eerbetoon door de vier streekgenoten van het Quatuor Ardente.
09.08 – Lekeu en Jongen: twee heel verschillende Belgische topcomponisten
Quatuor Ardente / FotoS. Inova @ Salle Philharmonique de Liège
Guillaume Lekeu (1870-1894) werd geboren in Verviers maar volgde op zijn negende zijn ouders naar Poitiers, en vestigde zich vervolgens in 1888 in Parijs. Geboeid door Bach en Beethoven werd hij algauw componist: eerst als autodidact, later onder begeleiding van César Franck (1889-90) en Vincent d’Indy (1891-93). Zijn strenge oordeel over zijn tijdgenoten deed hem snel partij kiezen voor de modernisten. Hij overleed op zijn 24ste aan buiktyfus en liet een prachtig klavierkwartet onvoltooid achter. De Méditation V.48 voor strijkkwartet dateert van september 1887. Al reikt de ambitie van het werk minder ver, het verdient zonder meer een vermelding naast Arnold Schönbergs Verklärte Nacht (1894) of Richard Strauss’ Metamorphosen (1944), de twee belangrijkste partituren voor strijkers van de latere muziekperiode.Joseph Jongen (1873-1953) studeerde aan het Conservatorium van Luik, waar hij vooral opviel door zijn talent voor orgelimprovisaties. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was hij met zijn gezin naar Londen gevlucht, waar hij als broodwinning ettelijke orgel- en kamermuziekconcerten verzorgde. Hij was professor aan het Conservatorium van Luik (1902-1920) en dat van Brussel (1920-1939), waar hij in 1925 directeur werd. Zijn werk omvat symfonische stukken, vele pagina’s voor de piano, gewijde muziek, maar vooral kamermuziek. De twee Serenades dateren van 1918, aan het eind van zijn Londense periode. Men vindt er de atmosfeer in terug van de serenades van een Dvořák of een Joseph Suk, maar met een somberheid die wellicht de echo is van de penibele oorlogsomstandigheden.Het Quatuor Ardente werd in 2008 in Luik (bijgenaamd ?la Cité ardente’, ?de Vurige Stad’) opgericht. Het vertolkt een breed repertoire, van de grote klassieke werken tot hedendaagse composities, en probeert ook de Belgische muziek te promoten. Hun opname van Harmonies du Soir voor strijkkwartet en orkest van Eugène Ysaÿe, met het Orchestre Philharmonique Royal de Liège, was goed voor een Diapason d’Or. Alle vier leden van het kwartet zijn eveneens docent aan het Luikse muziekconservatorium.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 26 July 2017 om 21u27

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30