31.07 – Perzische liefdespoëzie dialogeert met hoofse liefde uit het Westen

Een dialoog tussen twee bijzonder geraffineerde kunstvormen uit de middeleeuwen: Taghi Akhbari’s geleerde zangstijl uit Perzië antwoordt op de liefdesliederen van trouvères en troubadours, en op Guillaume de Machauts polyfonische gezangen, vertolkt door het vocaal ensemble De Caelis.
31.07 – Perzische liefdespoëzie dialogeert met hoofse liefde uit het Westen
Ghazal
De gazal, een literair genre dat omstreeks de 6de eeuw in de Arabische poëzie opduikt, kent een bloeiperiode in het Perzië van de 13de en 14de eeuw. Die liefdespoëzie krijgt in de 14de eeuw een bijzonder uitgewerkte vorm, die eeuwen later de bewondering van westerse dichters als Goethe wekt. Aanvankelijk beschreef de gazal de zielstoestand van de aanbidder en zijn blik op zijn geliefde, maar door de eeuwen heen kreeg die meer filosofische, mystieke of satirische aspecten. Doordat in het Perzisch het mannelijk en het vrouwelijk moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn, is een lezing met dubbele bodem mogelijk: is de beminde een vrouw, een man of is het echt God? De gazal riep een muzikaal genre in het leven dat vertegenwoordigers kent in Iran, India en Afghanistan.Deze vorm van liefdespoëzie vertoont een treffende gelijkenis met de middeleeuwse kunst van het trobar van de Occitaanse dichters en met het lied van de trouvères, de minnezangers in het noorden van Frankrijk. Toch is er een belangrijk verschil: het centrale onderwerp mag dan een verheerlijking van de liefde zijn, de troubadour en de trouvère worden als aanbidders afgewezen door de dame, het onbereikbare voorwerp van hun verlangen. Deze dichtkunst is een wonder van afwisseling, een meer dan 150 jaar durende variatie op een thema, een collectieve kunst die door tientallen trouveurs op uiterst persoonlijke wijze werd vernieuwd.Het in 1998 opgerichte ensemble De Caelis staat onder leiding van Laurence Brisset. Het is gespecialiseerd in de vertolking van het middeleeuwse a-cappellarepertoire. Voor zijn vertolkingen gaan de zangers uit van hun uitstekende bronnenkennis, de muzieknotatie en de context waarin de werken tot stand kwamen. Taghi Akhbari wordt op 20-jarige leeftijd in Iran ingewijd in de Perzische zang. In 1980 maakt hij in het Franse Tours kennis met de westerse zangtechniek. Zijn zangstijl combineert nu westerse techniek en oosterse gevoeligheid.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 26 July 2017 om 21u07

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30