03.08 – Gabriel Fauré, een typisch Franse gevoeligheid

Fauré bezat een typisch Franse gevoeligheid, die wars was van emfase. Hij drukte zich uit met heldere en fijngevoelige melodieën en met een subtiele harmonische schriftuur. Zoals blijkt uit zijn Kwartet nr.2 voor piano en strijkers, vertolkt door Hélène Desaint en het Trio SŌRA.
03.08 – Gabriel Fauré, een typisch Franse gevoeligheid
Trio Sora / foto Verena Chen
De compositiedatum van het tweede Kwartet voor piano en strijkers van Gabriel Fauré (1845-1924) is onzeker: ergens tussen 1885 en 1886. De componist had eerder al een mooi succes behaald met zijn eerste Kwartet voor piano en strijkers, het opus 15 dat hij in 1879 voltooide en nadien menigmaal herwerkte. Wat dreef hem om een paar jaar later dezelfde vorm opnieuw te verkennen? Hij heeft er nooit een woord uitleg over gegeven!Het werk is goed uitgewerkt en van een grote melodische rijkdom. Het bevat elementen van de cyclusvorm: het thema wordt in de opeenvolgende delen in telkens variërende vorm herhaald. Daarmee bezorgt Fauré het werk een sterke interne samenhang, geeft hij blijk van groot compositorisch vakmanschap en komt hij wellicht heel modern voor de dag. Die verwijzingen naar het thema uit het eerste deel zijn geen uitgesproken dramatische elementen, maar veeleer genuanceerde suggesties, reminiscenties. Alles blijft subtiel bij Fauré, de meester van de minimale middelen met maximaal effect.Het Trio Sōra werd in 2015 opgericht en won al drie eerste prijzen op de internationale wedstrijden Prix d’Europe, Cap Ferret Music Open en Musique au Centre – met de steun van de Humanis-groep, waardoor het een eerste cd kon opnemen die in november 2016 is uitgebracht. Het ontving tevens de ?Prix des Musiciens entre Guerre et Paix’, tijdens de Académie Internationale de Musique Maurice Ravel. Violiste Magdalēna Geka bespeelt een Camillus Camilli-viool uit 1737, ter beschikking gesteld door de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Sinds september 2016 is het Trio Sōra artist in residence aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, onder de hoede van het Artemis Quartet.Hélène Desaint (1984) vatte haar altvioolstudies aan het conservatorium van het 20ste arrondissement van Parijs aan. In 2004 ging aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse te Lyon studeren, waar ze in juni 2008 met onderscheiding haar diploma behaalde. Momenteel vervolmaakt ze zich aan de University of Music in Lübeck, bij Miguel da Silva. Onder diens begeleiding studeert ze sinds december 2014 ook aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth in België. Ze is regelmatig te gast op festivals, zowel als soliste als in kamermuziekensembles.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 27 July 2017 om 23u09

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30