17.08 – Trio Zadig vertolkt Beethovens ?Aartshertog-pianotrio’

In het eerste trimester van 1811 is Beethovens inspiratie soeverein. Zoals het Trio Zadig in dit ?Aartshertog-pianotrio’ laat horen, produceert hij een stralende, genereuze en grootse muziek in een ruime en krachtige architectuur die het sublieme benadert.
17.08 – Trio Zadig vertolkt Beethovens ?Aartshertog-pianotrio’
Trio Zadig - FotoAlexandra Devert
In het eerste trimester van 1811 is Beethovens inspiratie soeverein. Zoals het Trio Zadig in dit ?Aartshertog-pianotrio’ laat horen, produceert hij een stralende, genereuze en grootse muziek in een ruime en krachtige architectuur die het sublieme benadert.De twee pianotrio’s van het opus 70 (1808) waren een onverdeeld succes. Ludwig van Beethoven (1770-1827) hergebruikt die vorm drie jaar later, in maart 1811 en schrijft het Pianotrio Nr. 7 in B es groot Op. 97, dat hij opdraagt aan aartshertog Rudolf van Oostenrijk. Die had Beethoven namelijk kwalijk genomen dat de twee trio’s van het opus 70 niet aan hem maar aan zijn minnares Anna Maria Erdödy waren opgedragen. Daardoor leeft het werk in de herinnering voort als het ?Aartshertog-trio’.De première vond plaats op 11 april 1814, ten huize van Beethovens vriend de violist Ignaz Schuppanzig. De componist speelde de pianopartij; het was een van zijn laatste publieke optredens aan het klavier. Het werk werd pas eind 1816 gepubliceerd. Door zijn uitzonderlijke kracht, kwaliteit en populariteit kreeg het de status van een lichtend voorbeeld voor alle latere pianotrio’s uit de romantiek. Dat geldt in het bijzonder voor die van Schubert en Brahms, maar ook voor Mendelssohn, Schumann, Dvořák enz.Het Trio Zadig ontstond uit de ontmoeting van drie jonge musici die eenzelfde passie voor kamermuziek delen. Het werd uitgenodigd om op te treden voor de Oostenrijkse radio-omroep ÖRF in Wenen en voor het programma van Gaëlle Le Gallic op France Musique. Het trio wordt geadviseerd door beroemde artiesten als o.a. Patrice Fontanarosa, Ivry Gitlis en het Trio Wanderer. Momenteel verblijft het trio in residentie in de Muziekkapel Koningin Elisabeth in de klas van het Artemis Quartett en krijgt het advies van Miguel Da Silva (Quatuor Ysaÿe) en Itamar Golan in Parijs.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 10 August 2017 om 21u30

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30