16.08 – Bachs sonates voor fluit en klavecimbel: muzikale pieken

Bachs composities voor fluit en klavecimbel of basso continuo staan aan de top van de 18de-eeuwse kamermuziek. Fluitiste Stefanie Troffaes en klavecinist Julien Wolfs stellen hun talent ten dienste van de buitengewone inventiviteit en van het uitzonderlijke meesterschap van de beroemde Thomascantor.
16.08 – Bachs sonates voor fluit en klavecimbel: muzikale pieken
Stefanie Troffaes
De sonates voor fluit en klavecimbel van Johann Sebastian Bach (1685-1750) blijven op vele vlakken een vraagteken. Zo weten we niet in welk jaar ze gecomponeerd werden, voor wie of voor welke gelegenheid. Wel ontdekken we in die fluitsonates dat J.S. Bach binnen een intieme bezetting een synthese maakt van bestaande stijlen en vormen, waardoor zijn muziek bijna nog zuiverder spreekt. Het contrast tussen deze eenvoud in bezetting en de geniale complexiteit van zijn composities dringt hier des te dieper door. De monumentale Sonate in H-moll (BWV 1030) voor fluit en obligaat klavecimbel is een van de meest complexe en experimentele sonates die Bach in dit genre schreef. Dit meesterwerk is een ware synthese van Bachs genie en vakmanschap. Stefanie Troffaes (1980, Brugge) maakt, na enkele jaren musiceren op de blokfluit, als elfjarige kennis met de traverso. Geboeid en geraakt door de klank van de traverso gaat ze bij Marc Hantaï, Frank Theuns en Barthold Kuijken studeren, bij wie ze in 2003 met grote onderscheiding afstudeert aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. De Académie baroque européenne d’Ambronay selecteert haar om onder de leiding van Christophe Rousset (2001) en Paul McCreesh (2002) aan enkele opera’s mee te werken. In 2002 wordt Stefanie finaliste op het internationale solistenconcours Musica Antiqua Brugge (MA Festival). Julien Wolfs (1983) volgt als kind al klavecimbelles bij zijn moeder, Marie-Anne Dachy, aan de muziekacademie van Geldenaken. In 2003 besluit hij zich op het instrument toe te leggen in de klas van Menno van Delft aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2009 con brio zijn masterdiploma behaalt. In 2007 is hij op de internationale wedstrijd voor klavecimbel Musica Antiqua Brugge de eerste Belgische laureaat sinds de oprichting ervan in 1964. Hij is eerste laureaat van de wedstrijd met een tweede prijs ex aequo. Hij is klavecinist aan het Musée des Tissus et des Arts Décoratifs in Lyon en geeft hij les aan het regionale conservatorium van Avignon.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 10 August 2017 om 21u29

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30