21.08 – Hendrik Lasure vertolkt zijn eigen compositie, 'Piano solo’

Hendrik Lasure studeert aan de jazzafdeling van het Koninklijk Conservatorium van Brussel en won reeds meerdere prijzen, waaronder die voor beste componist op het Tremplin d’Avignon 2015.
21.08 – Hendrik Lasure vertolkt zijn eigen compositie, 'Piano solo’
Hendrik Lasure - Foto Jos L. Knaepen
Hendrik Lasure (1997) volgde van kindsbeen af klassieke pianolessen. Bij het horen van een opname van Dizzy Gillespies versie van ’The sunny side of the street’ was zijn nieuwsgierigheid gewekt en hij volgde in 2008 een workshop jazz. Werner Meert werd zijn leraar piano. Zomer 2012 maakte hij zijn debuut als solopianist op het Gaume Jazz Festival. Hij won 3 eerste prijzen in de Belfius Classics: twee als lid van een ensemble en een als solopianist.Zijn duo-project SCHNTZL met Casper Van De Velde behaalde in 2015 de prijs van beste solist (Casper) en beste componist (Hendrik) op het Tremplin d’Avignon en won ook het STORM ! Contest in Vrijstaat O (Oostende). Hierdoor konden ze in oktober 2016 hun debuut-cd uitbrengen. Hendrik Lasure studeert momenteel bij Diederik Wissels, David Lynx en Stéphane Galland aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Hij componeerde de muziek voor Vanish Beach (2017), een coproductie van Hof Van Eede en van LOD muziektheater.Het prille begin van de jazzmuziek vinden we eind 19de eeuw in Louisiana, meer bepaald te New Orleans, in de Mississippidelta. De eerste jazzbands gebruikten vaak de structuur en het ritme van de mars, wat toentertijd het meest courante concertmuziekgenre was. In het midden van de jaren 1920 ontstaan de bigbands, alsook de swing. Na de Tweede Wereldoorlog vormen veel orkestmuzikanten kleine groepjes waarin ze hun virtuositeit de vrije loop laten op een nadrukkelijk aanwezig ritme. Hiermee is de bebop geboren, die zich van de eerste vormen van jazz onderscheidt door zijn vaak erg snelle tempo’s, dynamische frases en complexe akkoordenschema’s. Eind jaren 50 maakt de free jazz zijn opgang en in de jaren 70 breekt de fusion jazz door. Sindsdien is de jazzmuziek alsmaar diverser geworden door invloeden uit diverse genres zoals disco, world music, hedendaagse, elektronische of nog etnische muziek. Vandaag de dag blijven die verschillende stijlen naast elkaar voortbestaan, waardoor jazz een kunst met vele facetten is, die naar het voorbeeld van de klassieke muziek een repertoire in ere houdt en zich tegelijk openstelt voor alle denkbare vernieuwingen.In coproductie met het Koninklijk Conservatorium Brussel
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 10 August 2017 om 22u22

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30