23.08 – Deux quatuors pour flûte et cordes de Mozart

Mozart hield niet van de fluit; al zijn composities voor dit instrument zijn opdrachtwerken. Toch slaagde hij erin om, in zijn kwartetten waarin de fluit een echte concertante rol speelt, de limieten van de galante stijl te overstijgen.
23.08 – Deux quatuors pour flûte et cordes de Mozart
Géraldine Clement
De combinatie van een blaasinstrument met strijkinstrumenten is in de 18de eeuw relatief zeldzaam. Toen Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) in 1777 in Mannheim verbleef, raakte hij zwaar onder de indruk van het hoforkest aldaar. De jonge componist sloot er vriendschap met fluitist Jean Baptiste Welding, die hem in contact bracht met de Nederlandse wetenschapper, fysicus, filantroop én fervent muziekliefhebber Ferdinand Dejean. Die gaf Mozart opdracht ’enkele eenvoudige en korte concertino’s en een aantal fluitkwartetten’ te schrijven. Mozart aanvaardde die ongebruikelijke opdracht met opvallend veel enthousiasme. Toch menen de meeste muziekhistorici dat hij geen hoge pet ophad van de fluit, die in zijn ogen te onvolmaakt was. De componist raakte echter vrij snel op de opdracht uitgekeken en stuurde uiteindelijk minder werken op dan afgesproken. Hij had dan ook de grootste moeite om betaald te worden voor wat hij daadwerkelijk had geleverd.Fluitiste Géraldine Clément begint haar studies dwarsfluit en kamermuziek aan de Gemeentelijke academie van Oudergem en vervolgt haar opleiding nadien aan de conservatoria van Gent en Brussel. Ze is laureate van talrijke wedstrijden en treedt regelmatig op met het European Union Youth Orchestra (EUYO), de Muntschouwburg, het Tmesis Ensemble en het ensemble Sturm und Klang. Patrizio Germone (viool) was nog maar een jonge student toen hij werd gevraagd om met diverse vermaarde ensembles op te treden (European Union Baroque Orchestra, het Britten-Pears Baroque Orchestra, Academie d’Ambronay). Hij behaalde een eerste master in moderne viool in Cuneo (Italië), een tweede aan het Conservatoire Royal de Bruxelles en daarna nog een derde, in barokviool, aan het Conservatorium van Palermo. Amaryllis Bartholomeus (altviool) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en is lid van de Young Belgian Strings en van Brussels Sinfonietta. Ze speelde ook met het Symfonieorkest van de Munt, het NOB, het European Union Youth Orchestra, het Phoenix Chamber Orchestra en het Nationaal Jeugdorkest van Nederland. Phyllis Bartholomeus (cello) begon al op zeer jonge leeftijd cello te studeren bij Michel Boulanger. In 2008 trok ze naar het Conservatoire Royal de Bruxelles waar ze in 2013 haar mastersdiploma cello behaalde. Ze is lid van diverse ensembles (o.a. Il Gardellino, Les Muffati, het Orchestre du Festival Musiq’3).In coproductie met het Koninklijk Conservatorium Brussel
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 17 August 2017 om 15u36

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30