24.08 – Werken van Debussy, Saint-Saëns et Ravel voor piano vierhandig

Het repertoire voor piano vierhandig telt niet enkel salonmuziek. Grote composities en grote componisten verlenen deze soms verguisde bezetting haar adelbrieven.
24.08 – Werken van Debussy, Saint-Saëns et Ravel voor piano vierhandig
Van Claude Debussy’s (1862-1918) oeuvre voor twee piano’s wordt En blanc et noir als een absoluut hoogtepunt beschouwd. Het kwam tot stand in 1915, het jaar waarin hij ook de Etudes pour piano voltooide. Ook al is de titel een duidelijke verwijzing naar de witte en zwarte toetsen van het klavier, toch spreekt uit de partituur vooral het drama van het oorlogsgebeuren – een analyse waarmee Debussy nooit heeft ingestemd.In 1872 schreef Camille Saint-Saëns (1835-1921) zijn Danse macabre op.40 op een gedicht van Henri Cazalis. In een spookachtige sfeer danst Magere Hein met skeletten die hun graf hebben verlaten voor een avondje vertier. Het oorspronkelijke lied voor bariton bewerkte Saint-Saëns voor orkest, waarbij de vocale partij een vioolsolo werd. Het werk sloeg velen met verbijstering: vooral het gebruik van het Dies irae werd door het conservatieve publiek als schokkend ervaren.Toen Sergej Djaghilev in 1919 een nieuwe balletcompositie bij Maurice Ravel (1875-1937) bestelde, werkte de componist een eerdere schets voor twee piano’s op basis van de driekwartsmaat van de wals verder uit. Sommige hedendaagse commentatoren zien La Valse als de beschrijving van het einde van een muziekgenre, ja zelfs van een hele wereld die de oorlog met zich had meegesleurd. Na de versie voor twee piano’s te hebben gehoord, weigerde Djaghilev de muziek te gebruiken. Als symfonisch gedicht werd Ravels compositie, via tal van dansproducties (!) een enorm succes.De Servische pianiste Sara Vujadinovic werd geboren in Belgrado. Ze won tal van internationale wedstrijden en betrad veel verschillende internationale concertpodia in Europa en de VS, als soliste, maar ook in kamermuziek- en orkestverband. Ze studeerde in 2010 af aan de Muziekfaculteit in Belgrado en voltooide er in 2011 een masteropleiding piano. Aan het Koninklijk Conservatorium Brussel behaalde ze een postgraduaat (2015) en een diploma concertmusicus (2017). Momenteel voltooit ze haar doctoraat in pianostudies aan de Muziekfaculteit van Belgrado. Sara is lid van het Tmesis ensemble, dat in residentie is bij Beeldenstorm (Anderlecht) en aan het Koninklijk Conservatorium Brussel.Haar Japanse collega Kanako Ninomiya werd geboren begon op vijfjarige leeftijd piano te spelen. Ze studeerde piano aan de Toho Gakuen Musical High School. In 2008 vervolgde ze haar studie in Parijs aan de École normale de musique Alfred Cortot, waar ze afstudeerde in piano en kamermuziek. In 2012 werd ze toegelaten tot het Conservatoire à rayonnement régional de Paris, waar ze zich verder specialiseerde. Momenteel woont ze in Brussel en studeert ze in de klas van Aleksandar Madzar aan het Koninklijk Conservatorium Brussel.In coproductie met het Koninklijk Conservatorium Brussel
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 17 August 2017 om 15u37

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30