29.08 - Le Concert De L’hostel Dieu brengt vrouwelijke musici uit de 17de eeuw

De renaissance en het humanisme hebben de rol van de vrouw in eer hersteld. We nodigen u uit om de bijzondere en subtiele muzikale wereld van de uitzonderlijke vrouwelijke musici en dichteressen van de 17de eeuw te komen ontdekken.
29.08 - Le Concert De L’hostel Dieu brengt vrouwelijke musici uit de 17de eeuw
Photo Jean Ciombier
Om zowel culturele als religieuze en historische redenen werden vrouwen vaak buitengesloten van kunstdisciplines, wat maakt dat vrouwelijke schrijvers en schilders, maar vooral ook vrouwelijke musici en componisten, schaars zijn en lange tijd in de schaduw stonden. Er zijn ons dan ook zeer weinig namen van vrouwelijke musici uit de middeleeuwen overgeleverd, afgezien van Hildegard Von Bingen, een non uit de 11de eeuw die naast componiste ook schrijfster was. De renaissance en het humanisme herwaarderen de rol van de vrouw. Begin 17de eeuw krijgen jonge vrouwen uit de welgestelde en edele families toegang krijgen tot muziekonderricht bij grootmeesters. Die muzikale ontplooiing van vrouwen beperkt zich evenwel tot bepaalde milieus: alle componistes in dit programma behoren tot de hofadel of tot monastieke ordes.Isabella Leonarda (1620-1704), religieuze en componiste uit Piëmont, schreef meer dan 200 stukken, vooral sacrale vocale composities, maar ook instrumentale stukken als triosonates. De Venetiaanse zangeres en componiste Barbara Strozzi (1619-1677) was de adoptiefdochter van de dichter en librettist Giulio Strozzi en kreeg haar vorming van de bekende componist Francesco Cavalli. Tussen 1644 en 1664 publiceert ze een honderdtal vocale werken. Cavalli is ook de mentor van de Venetiaanse componiste Antonia Bembo (ca. 1640-ca. 1720). Ze stamt uit een welgestelde familie en belandt medio 1670 in Frankrijk. Koning Lodewijk XIV geeft haar een lijfrente en onderdak. Daarop wijdt ze zich volop aan het componeren, waarbij ze de virtuositeit van de Italiaanse stijl combineert met karakteristieken van de Franse stijl.Typerend voor Le Concert de l’Hostel Dieu is de fijngevoelige en dynamische benadering van het vocale repertoire uit de 18de eeuw. Het ensemble verdedigt de authenticiteit en originaliteit van het lokale muzikale erfgoed. Franck-Emmanuel Comte is artistiek directeur sinds de oprichting van het ensemble (meer dan 1200 concerten, 19 cd-opnames) wil een bijzonder repertoire kenbaar maken aan een zo breed mogelijk publiek en tegelijk de klassieke concertvorm in vraag te stellen. De Canadese sopraan Heather Newhouse is laureate van verscheidene internationale muziekwedstrijden in Canada, de V.S. en Frankrijk. Ze is lid van de Studio Opéra van Lyon en zong tijdens de seizoenen 2011, 2012 en 2013 in een reeks operaproducties. Sinds 2008 is ze lid van het Concert de l’Hostel Dieu, waar ze eerste sopraan-soliste is.
Bekijk het concertprogramma hier
 
Gepubliceerd op 23 August 2017 om 14u00

Midis-Minimes a(t) Crossroad(s)

Gepubliceerd op 23 August 2017 om 15u30